Hellevoetsluis is lekker bezig!

rennen klein

Een gezonde leefstijl zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn. Dat is het echter niet. Met het spreekwoord ‘jong geleerd, oud gedaan’ in gedachten probeert PUSH de Hellevoetse jeugd op een gezonde manier te laten eten en drinken. En niet te vergeten, te laten bewegen. Dat gebeurt onder het passende motto Lekker Bezig!

Goede voornemens
Kerst is voorbij, oud en nieuw is in aantocht. De tijd van goede voornemens voor het nieuwe jaar. Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden, (meer) sporten, afvallen en stoppen met roken. We beginnen er vol enthousiasme aan, maar volhouden blijkt vaak ontzettend lastig te zijn. In de eerste week laat 25 procent de goede voornemens al varen en 50 procent na een maand. Uiteindelijk valt 80 procent van degenen die beginnen met een persoonlijke verandering, terug in de oude gewoonten. Toch zijn goede voornemens niet zinloos, ze getuigen tenslotte van de wil om te veranderen en dat is een belangrijke eerste stap. Maar hoe zorg je er nu voor dat je dit jaar wel je voornemen haalt en dat het leuk blijft om vol te houden?

Stappenplan
Een voornemen bedenken is niet heel lastig, maar denk er wel eerst rustig over na. Schrijf zoveel mogelijk redenen op, zo raak je een stuk gemotiveerder. Maak je voornemen concreet en meetbaar. Afvallen, minder snoepen, meer sporten, stoppen met roken is niet concreet genoeg en ook niet meetbaar. Hoeveel kilo wil je afvallen? Wanneer wil je dit bereiken? En hoe? Dus in plaats van meer te gaan sporten, spreek je met jezelf af om elke maandag, woensdag en vrijdag om 19.00 uur een uur te gaan fietsen.
Het is verstandig je voornemen in kleine stapjes te verdelen met tussendoelen. Zet je doelen op papier, want uit onderzoek blijkt dat je ze sneller bereikt door ze op te schrijven. Deel je doelen met dierbaren, sociale steun is belangrijk. Wees blij met alle kleine successen. Het zal niet altijd gaan zoals je hebt gepland. Denk vooral aan dingen die wel gelukt zijn. Successen betekenen dat je goed op weg bent richting einddoel.
Wie wil afvallen, meer wil sporten of bewegen, minder stress of meer tijd voor zichzelf wil nemen, kan meer gaan bewegen. Houd bij hoeveel je beweegt met een app of stappenteller. Ga lopen of fietsen naar je werk. Maak een wandeling productief door die te combineren met wat je nog moet doen. Terwijl je wandelt een telefoontje plegen, je presentatie oefenen of naar een audioboek luisteren. Afspreken met vrienden kun je eveneens combineren met een mooie wandeling. Of haal koffie of thee voor je collega’s. Ga in je lunchpauze een blokje om of maak er vergadertijd van. Het belangrijkste is wel om te genieten van bewegen. Loop zoveel mogelijk een ander rondje wandelen, zoek een mooie route en goed gezelschap uit.

Lekker gezond eten
Ook voor gezond en lekker eten is er een app. De Eetmeter van het Voedingscentrum geeft bijvoorbeeld aan wat je precies hebt gegeten en geeft tips om je voeding te verbeteren.
Gevarieerd eten is belangrijk. Je krijgt zo de verschillende voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Minstens zo belangrijk is het om regelmatig te eten en zoveel mogelijk zelf te maken. Kant-en-klaar maaltijden en tussendoortjes bevatten vaak te veel vet, suiker en/of zout. Begin de dag met een ontbijt, want dat brengt je spijsvertering op gang en zorgt ervoor dat je je beter kunt concentreren.
Aan de andere kant moet je ook weer niet te hard zijn voor jezelf. Het is niet realistisch om alleen maar gezond te eten. Het is niet erg om af en toe iets te eten dat minder gezond is. Zo lukt het ook beter om lekker bezig te blijven.

rennen klein